Jak być zawsze na bieżąco z wszystkimi zmianami w biznesie? Przede wszystkim powinno się przechodzić różne kursy i szkolenia. Ale czy przedsiębiorca może zaliczyć wydatki poniesione na własne kształcenie do kosztów podatkowych? Tak, ale pod pewnymi warunkami.
Warunki zaliczenia wydatku do kosztów
Urzędy skarbowe wychodzą z założenia, że kosztami podatkowymi mogą być jedynie wydatki poniesione w określonym celu, a podatnik powinien móc udowodnić, że będą one służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodu, o czym mówi art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.
Aby zatem uznać wydatki związane z edukacją jako koszt firmy, muszą być spełnione następujące warunki:
- cel poniesionego wydatku musi być związany bezpośrednio lub pośrednio z osiągnięciem przychodu lub też zachowaniem i zabezpieczeniem jego źródła,
- wydatek musi być potwierdzony odpowiednimi dokumentami,
- kierunek edukacji (kursów, studiów) powinien być ściśle związany z zakresem wykonywanej działalności gospodarczej.
Studia, kursy, fachowa prasa czy literatura nie mogą mieć charakteru ogólnego, gdyż taki wydatek może zostać potraktowany jako koszt osobisty.
Należy przede wszystkim ustalić, czy szkolenie jest niezbędne na przykład w celu osiągnięcia odpowiednich kwalifikacji lub zdobycia wiedzy umożliwiającej wykonywanie danej działalności, np. uzyskania licencji.
Jeśli studia, studia podyplomowe, czy kursy, w których chcemy wziąć udział pozwolą na otwarcie nowej działalności firmy, lub jej rozszerzenia na nową dziedzinę, i bez nich nie byłoby to możliwe, to taki wydatek również jest zasadny i może stanowić koszt.
Wyjątki, które nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodu zostały wymienione w art. 23 ww. ustawy. Trzeba jednak pamiętać, że katalog ten jest otwarty, co oznacza, że każdy wydatek należy ocenić indywidualnie pod kątem jego zasadności i związku z prowadzoną działalnością.